Monday, August 3, 2009

Catatan Perjalanan Himpunan Mansuhkan ISA - Siri 1

Suasana masjid negara jam 3.30 pagi lebih kurang. keadaan masih lengang. kami antara yang sampai awal. On the way hanya ada 2 roadblock. Laluan ke masjid negara, awal-awal lagi telah dikepung dan diblock oleh polis. Selepas membersihkan diri, rombongan pun terus rehat untuk simpan tenaga menghadapi siang esoknya.

Dekat dengan subuh, rombongan kami sempat berqiamullail. masing-masing mengambil kesempatan yang qudus ini untuk berdoa memohon keselamatan diri dunia dan akhirat. Kita bersusah payah datang seawal ini bukan untuk bertempur dengan pihak keselamatan. Kita ingin berhimpun dengan aman. Mengunjuk rasa simpati kepada mangsa ISA. Dengan kezaliman BN, ISA menjadikan ada anak yang kerinduan kasih bapanya, ada Isteri yang kesepian, ada ibu bapa yang kehilangan, ada keluarga yang kesusahan dan kemiskinan, ada kemanusiaan yang terlantar. Kita berhimpun kerana kemanusiaan... walaupun balasannya ialah sebuah kebinatangan! Kami bermunajat, sebagai abid di malam hari.. kuda perang di siang hari..

Pada jam 8.30 pagi lebih kurang, kelihatan peserta himpunan semakin ramai di sekitar masjid negara. Ada yang datang dengan bas sewa. Rasanya rombongan dari Terengganu. Ada pakcik mak cik, ada suami isteri, ada sekeluarga bersama anak-anak dan yang ramainya ialah saff anak-anak muda yang jernih wajah mereka berbanding anak-anak muda berpakaian polis yang hitam gelap dan kelat wajah mereka kerana membodohkan diri menjadi a****g setia kerajaan BN (B**i Negara).

Kelihatan juga ketika ini beberapa ekor a****g kerajaan BN sedang berkeliaran sekitar masjid negara. Ada yang jantan dan ada yang betina. Cadangan saya - jangan sesekali benarkan anak-anak anda menjadi polis selagi BN memerintah. Kalau ada yang bertunang dengan polis, putuskan segera. Kalau ada yang berkahwin dengan polis, cerai lagi baik. Mereka ni bukan manusia! Orang yang berehat dalam masjid dan beriktikaf, dihalau keluar. Kali ini, tangkapan rawak di lakukan kepada peserta himpunan sekitar masjid negara yang memakai baju atau lilitan kepala mansuhkan ISA. Masa ni kami berada di kawasan berkarpet di dalam masjid negara. Kawasan ini sahaja yang tidak di masuki oleh a****g-a****g ini. Kami berzikir dan membaca Al-Quran, dari pagi sampailah azan zuhur di laungkan.

Semasa ingin menunaikan solat zuhur berjemaah, bilangan peserta himpunan kelihatan memenuhi masjid ruangan solat masjid negara. Sebaik sahaja solat zuhur berjemaah, laungan berhimpun pun bermula. Kumpulan kami di masjid negara dipimpin oleh Dr Hatta Ramli dan Ustaz Ridhuan Md Nor. Pada peringkat awal kami keliru ingin menuju ke arah mana. Kerana polis telah mengadakan sekatan di jalan yang mengarah ke masjid negara.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...