Sunday, September 13, 2009

Akidah Umno dan Najib.....untuk islam atau kepentingan politik?


Oleh: Abu Syifa

Siapa yang tidak kenal dengan Umno yang terasnya adalah kebangsaan dan ini boleh dibuktikan dengan peranan pemimpin mereka dalam semua segi adalah berkonsepkan kebangsaan. Tetapi oleh kerana orang melayu Islam di negara ini mula beralih kepada kepimpinan Islam Pas, maka pemimpin umno mula membuat perubahan dimana akan melakukan apa saja untuk menarik kembali hati dan perasaan kasih orang melayu islam terhadap mereka.

Baru-baru ini Najib sebagai Perdana Menteri dan juga presiden Umno telah membuat pengakuan terdesak menyatakan yang Umno adalah pejuang kepada islam, kononnya merekalah yang membantu orang islam dari belenggu kemiskinan seperti membuka Felda dan membantu mereka untuk mendapatkan tanah lebih 10 ekar seorang. Kalau dilihat segi peranan yang dilakukan untuk basmi kemiskinan mungkin bolehlah dikira memenuhi apa yang sepatutnya ,tetapi kalau dikira kalaupun Pas yang memerintah negara ini mungkin lebih lagi akan dilakukan kerana sudah menjadi tanggungjawap kepada pemerintah untuk melakukan perkara tersebut dan yang tidak bagusnya orang Felda kini menjadi satu taruhan politik dan selalu dijadikan anak emas kerena kepentingan politik.

Kita sedia maklum yang umno telah memerintah negara ini sekian lama dan nasib peneroka telah dibela sejak zaman bekas PM terdahulu dan juga ayah kepada PM sekarang, dan apa yang dilakukan oleh Tun Abd Razak berbeza dengan apa yang dilakukan oleh anaknya kini, Tun Razak memikirkan dan mengharapkan apa yang dilakukan adalah untuk memastikan peneroka mempunyai harta sendiri dimasa depan dan ianya terbukti dan apa yang dilakukan oleh Najib sekarang ialah memujuk dan memberikan gula-gula untuk memenangkan UBN saja.

Malah apa yang kita lihat sekarang peranan yang dilakukan oleh Najib adalah bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri, mereka menganggap mereka pejuang kepada islam oleh kerana membantu ekonomi orang islam saja sedangkan islam itu luas dan perlukan perjuangan yang berterusan. Islam memerlukan mereka yang ingin memperjuangkan islam adalah bermula dari diri sendiri dan terusnya kepada orang lain dan sebagainya. Jika diri kita tidak di Islamkan dulu mana mungkin kita boleh memperjuangkan islam untuk memertabatkan islam itu sendiri.

Kalau keluarga sendiri yang kita pimpin tidak dapat di islamkan dulu mengikut ajaran yang dibawa oleh Rasulullah SAW mana mungkin kita boleh membentuk orang lain untuk memertabatkan islam. Itu baru salah satu perjuangan dan banyak lagi yang harus umno fikirkan sebelum mengaku mereka pejuang islam.

Bukalah kita nak memperlekehkan apa yang dilakukan oleh umno dalam ekonomi islam tapi banyak lagi yang tidak dilakukan seperti memperjuangkan hukum Allah dan sebagainya...
Kalau nak dikirakan apalah sangat yang dilakukan oleh kerajaan sekarang untuk memertabatkan islam dimata dunia dan dalam segi kerohanian pula apa yang dilakukan oleh umno? Masih ramai lagi orang islam yang terpingga-pingga dalam mengharuni dunia yang begitu tercabar dengan onak duri yang sentiasa meyusuk diri sehinggakan anak muda sekarang ramai yang terpengaruh dengan anasir yang boleh merosakkan islam itu sendiri.

Apa yang akan dilakukan oleh Umno untuk membenteras perkara ini jika benarlah umno pejuang islam. Sebenarnya umno sekarang lebih suka anak muda lalai dengan berbagai perkara agar mereka tidak akan mempelajari islam dengan mendalam dan sekiranya anak muda mendalami islam maka ramai akan tahu apa yang dilakukan oleh pemimpin umno sekarang adalah terpesong jauh dari ajaran islam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...