Tuesday, November 3, 2009

MEMPERTEGUH TARBIYAH PAS, MEMPERKASA PAKATAN RAKYAT!

Ketika kecil dahulu, saya (dan mungkin juga ramai di kalangan kita)sekadar mengetahui bahawa saya Islam lantaran kedua ibu bapa saya adalah orang Islam. Saya Islam kerana keluarga dan datuk nenek moyang saya adalah seluruhnya Islam. Saya Islam juga kerana bumi tanah tumpah saya ini adalah bumi warisan orang Islam. Hari ini ia dipanggil ISLAM BAKA atau ISLAM WARISAN.

Ketika itu Islam bagi saya hanyalah masjid dan surau. Islam adalah majlis marhaban dan cukur kepala apabila berlakunya kelahiran baru. Islam adalah bersunat ketika sampai masanya. Islam adalah kenduri tahlil doa selamat sempena naik rumah baru dan sebagainya. Islam juga adalah berkaitan wali hakim atau nikah kahwin. Setahun sekali berpuasa Ramadhan dan sembelih korban. Paling akhirnya, Islam adalah pengurusan jenazah atau kenduri tahlil arwah. Itulah persekitaran Islam yang kebanyakan dari saya dan kawan-kawan faham ketika kecilnya dahulu. Ketika itu kami bingung, apa kena dengan Pas dan Umno? Sama-sama Islam tetapi bergaduh! Arqam, Jim, Abim, Tabligh ni apa benda pulak?

Lalu kami melalui proses memahami Islam sedikit demi sedikit. Kefahaman itu sedikit sebanyak kami dapati dari kuliah-kuliah maghrib para ustaz, tok guru dan alim ulamak penggerak Pas di kampung halaman tempat tinggal ketika kecil. Sebahagiannya didapati dari mendengar kaset-kaset ceramah khususnya kuliah Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz selain dari menghadiri ceramah-ceramah politik yang diadakan rancak di awal tahun 90-an.

Di peringkat ini, saya semakin faham Islam dan mengetahui mengapa Pas melawan Umno. Kefahaman ini diperkasakan lagi melalui bacaan Harakah, buku-buku terbitan Pas dan akhirnya melalui penyertaan aktif ke dalam usrah Pas ketika di alam kampus. Penglibatan di alam kampus ini menjadikan proses peningkatan kefahaman dan penghayatan Islam lebih tersusun. Kami ditarbiyah oleh para murabbi Pas di kampus-kampus dengan marhalah atau peringkat demi peringkat. Di fasa ini saya berpeluang untuk menyusun kembali kefahaman islam dan perjuangan Islam secara lebih sistematik. Berikut adalah topic fikrah tarbiyah Islam yang saya lalui dalam Pas :

Antara Topik Pengisian Dalam Usrah dan Gabungan Usrah :

1. Keutamaan ilmu dan kefahaman islam

2. Syahadatain ; tuntutan dan perkara yang membatalkannya

3. Islam sebagai Ad-Deen yang syumul

4. Tazkiyah An-Nafs ; kepentingan, wasilah dan halangannya

5. Fiqh Ad-Dakwah

6. Khilafah Islamiyyah ; faktor kejatuhan dan kewajipan menegakkannya

7. Sejarah & perkembangan gerakan Islam sedunia

8. Sejarah Perjuangan PAS dan sumbangannya

9. Kewajipan intima’ (bergabung) dengan jamaah Islam\

10. Kenapa saya bersama PAS

11. Tasawwur Tarbiyah Islamiyyah Harakiyyah

12. Prasyarat kejayaan Harakah Islamiyyah

13. Ikhlas dalam perjuangan

14. Jihad dan dan pengorbanan dalam Islam

15. Istiqamah dalam perjuangan

16. Golongan yang tercicir di jalan dakwah

17. Kepentingan Ukhuwwah Islamiyyah

18. Demokrasi pilihanraya dalam pendekatan perjuangan

19. Konsep Negara Islam dan Matlamatnya

20. Tahalluf dalam Islam


Antara Topik Pengisian Di Dalam Tamrin, Ijtimak atau Liqa Fikri :


1. Aqidah dan perjuangan

2. Memahami Konsep Ibadah Dalam Islam

3. Keperibadian dan Akhlak Islam

4. Usrah sebagai tunjang jamaah

5. Konsep Amar Makruf dan Nahi Mungkar

6. Pembentukan Rumahtangga Islam

7. Pertentangan antara Islam dan Sekuler

8. Fiqh Amal Islami

9. Konsep amal jamaie dan amal ijtimaie

10. Ta’adud Jamaah ; faktor, kesan dan penyelesaiannya

11. Akhlaq dan disiplin dalam jamaah

12. Memahami konsep sirr dan hazar

13. Bai’ah dan tuntutannya

14. Mehnah dan Tribulasi dalam perjuangan

15. Usul Isyrin – Usul 1-20

16. Memahami Konsep Wala’ & tuntutannya

17. Memahami perlembagaan dan struktur organisasi PAS

18. Kepimpinan ; antara beban amanah & kebanggaan

19. Memahami Fiqh Aulawiyyat

20. Memahami Fiqh Waqie’

21. Memahami Fiqh Ikhtilaf

22. Peranan Naqib Dalam Tarbiyah

23. Usrah Yang Berkesan

24. Perlaksanaan Usrah Yang Efektif

25. Peringkat Amal Islami


Kami yang mendapat tarbiyah Pas samada melalui jalan tarbiyah di peringkat kampus ataupun di peringkat akar umbi parti iaitu di cawangan dan kawasan dihadhamkan dengan topic-topic di atas. Selain itu, kami MENIKMATI NIKMAT UKHUWWAH dalam pertemuan-pertemuan tarbiyah samada melalui mekanisme USRAH, TAMRIN, IJTIMAK, LIQA FIKRI, MUKHAYYAM, DAURAH, HALAQAH, MABIT dan sebagainya.

Ia menjadikan kami faham bahawa penglibatan kami di dalam Pas buka sahaja dan semata-mata sebagai ahli sebuah PARTI POLITIK yang menyertai SISTEM DEMOKRASI PILIHANRAYA, tetapi lebih dari itu kami adalah anggota dan tentera kepada sebuah JAMAAH ISLAM atau HARAKAH ISLAMIAH yang setara dengan jamaah-jamaah islam di seluruh dunia dengan cita-cita dan matlamat yang sama.

Ia membentuk hubungan yang sangat unik antara sesama kami (ahli Pas yang ditarbiyah) dan antara kami dengan pimpinan. Bagi kami pimpinan tertinggi Pas bukan semata-mata seorang pemimpin politik dalam sebuah Parti yang demokratis tetapi lebih dari itu adalah berperanan sebagai BAPA bagi kami. Hubungan sesama anggota pula ialah seperti BERSAUDARA. Apabila kami menghayati dan melalui fasa pentarbiyahan ini, ia menjadikan kami sangat KASIH, TAAT, SETIA, PERCAYA dan BERSANGKA BAIK terhadap pimpinan.

Demikianlah juga, kami dihadhamkan dengan AKHLAK dan ADAB dalam berjamaah dan kepada pimpinan. Apabila anda telah menanggapi pimpinan seperti IBU dan BAPA kepada anda, maka cara menegur dan mengkritiknya juga mestilah dengan akhlak selaku seorang anak. Kecualilah anda seorang bekas Umno yang belum ditarbiyah dengan akhlak berjemaah dalam Pas, atau anda adalah anggota jamaah lain yang menganggotai Pas hanya sebagai sebuah parti politik kerana kasih, taat, setia dan percaya anda hanyalah kepada pimpinan jamaah anda yang sebenar!

Sebab itulah, apabila zahir seperti berlakunya pertentangan antara pimpinan, ia amat mencemaskan kami, seperti mana cemasnya sebuah KELUARGA yang SUAMI dan ISTERI atau IBU dan BAPA sedang menghadapi krisis dan konflik. Mungkin sahaja menatijahkan penceraian yang boleh memporak porandakan RUMAHTANGGA kami (Pas). Sebab itu, apabila berlaku konflik (atau seperti konflik), kami akan segera refleks bahawa di sana ada pihak ketiga yang berkepentingan sebagaimana konflik yang dizahirkan di antara Saidina Ali dan Saidatina Aisyah atau di antara Saidina Ali dan Saidina Muawiyah. Bagi kami yang meneliti sirah, pertembungan yang berlaku di antara tokoh-tokoh tersebut bukanlah disebabkan oleh kedua tokoh ini, tetapi disebabkan api pergeseran yang dimarakkan oleh golongan ketiga iaitu golongan pemberontak dari Iraq yang berasal dari kalangan Yahudi yang menyelusup masuk ke dalam kumpulan umat islam. Di samping ia semakin cepat berkembang kerana adanya umat Islam yang cepat melatah dan terlebih bereaksi lantaran taksub kepada tokoh-tokoh tersebut.

Cumanya, dalam krisis kepimpinan parti (yang bagi kami sebenarnya tak lah berkrisis mana sangat, lebih kepada berbeza pandangan dan masalah komunikasi), kami lebih cenderung untuk menganggapnya sebagai ada campurtangan pihak ketiga. Persoalannya siapa? Yahudi? Unit Saraf Umno? Anai-anai? Kami sendiri pun tak pasti. Kami tidak mahu bersangka buruk sesama anggota jamaah. Tapi kami percaya, jika ia benar-benar wujud, Allah akan menapisnya dari kalangan kami, InsyaAllah.

Oleh yang demikian, demi pemantapan dan pengukuhan Pas sebagai sebuah parti dan jamaah dakwah, tarbiyah dan siasah, usaha PENGTARBIYAHAN ahli-ahli yang semakin ramai adalah suatu tuntutan yang tidak boleh lagi dikompromikan. Jangan biarkan jamaah kita tergugat lantaran ramainya anggota yang tidak ditarbiyah mendominasi parti atau pimpinan di mana-mana peringkat. Betul, kita memerlukan ahli yang ramai untuk meningkatkan kekuatan kita sebagai parti utama dalam PAKATAN RAKYAT, tetapi kita juga sangat dan amat memerlukan ahli-ahli yang berkualiti. Ahli-ahli yang berkualiti dalam Pas tidak berlaku dengan semata-mata kemasukan mereka ke dalam Pas, tetapi berlaku dengan aktiviti pengtarbiyahan diwajibkan dan diagendakan ke atas mereka. Inilah KEUTAMAAN parti antaranya ketika ini. Saya berharap, ada pihak yang akan memberi penekanan secara khusus dan serius tentang topic ini dalam rangka memperkasakan penglibatan Pas dalam Pakatan Rakyat di SEMINAR anjuran Pas pada 7hb November ini. Semoga Pas terus sukses! Allahuakbar!


Abu Amirah As-Salimbari, Pahang.

1 comment:

  1. "Hukum tertinggi sekali dalam pegangan PAS ialah Kitabullah (al-Quran) dan Sunnah Rasul serta Ijmak dan Qias yang terang dan nyata"

    boleh kita berpegang bahawa ini adalah pegangan PAS sedang almursyid berbagai isu misalnya agenda katak lompat anwar916, muzakarah, memberi laluan brother anwar sebagai PM in waiting, mendesak EGM, mencalon ibrahim alkataki untuk pasir mas dll tidak pernah memberikan hujah syarak?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...