Monday, February 8, 2010

Mazlan Aliman buat laporan polis terhadap Felda di IPD Kuantan.



Pada pukul 11.00 pg diperkarangan IPD Kuantan dimana Sdr Mazlan Aliman Pengerusi ANAK bersama peneroka Felda sekitar Kuantan telah membuat satu aduan polis terhadap Felda. Seramai 20 orang peneroka bersama Sdr Mazlan Aliman telah membuat laporan polis bersama dengan satu laporan polis berkaitan dengan jenayah yang dilakukan oleh Felda terhadap peneroka.

Disini ada salinan lengkap laporan polis yang dibuat:

Laporan dibuat terhadap:-
1. YAB Datuk Seri Najib Tun Abd Razak
Perdana Menteri Malaysia.
2. YB Dato' Ahmad Maslan
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.
3. Tan Sri Dr Yusof Nor
Pengerusi Felda
4. Dato' Dzulkifli Abd Wahab
Pengarah Besar Felda
5. Felda Palm Industries Sdn. Bhd.

Pengenalan

Seramai 354 peneroka Felda Kemahang 3, Tanah Merah Kelantan telah memfailakn saman di mahkamah Tinggi Kota Bharu pada 22 September 2002 terhadap Felda sebagai defendan pertama, Pengurus Felda Kemahang 3, Ibrahim Ismail sebagai defendan kedua dan Felda Palm Industries Sdn Bhd sebagai defandan ketiga. Para peneroka berkenaanmendakwa berlaku penipuan dalamurusan jual beli hasil sawit mereka.

Aduan
1. Hakim Datuk Mohd Azman Husin dalam keputusan penghakiman nya bertarikh 13 Januari 2008 berkata wujud bukti konspirasi antara pengurus Felda dan kilang sawit Felda untuk menipu gred harga sawit.

2. Hakim Datuk Mohd Azman Husin mendapati kadar gred harga kelapa sawit yang diberikan kilang sawit Felda adalah tidak munasabah.

3. Hakim Datuk Mohd Azman Husin memerintahkan Felda dan Felda Palm Industries membayar ganti rugi sebanyak RM 7.8 juta.

4. Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi dan hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin dan Datu Gopal Sri Ram dalam keputusan rayuan Felda bertarikh 19 Januari 2010 di Mahkamah Persekutuan sebulat suara mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu,

5. Mahkamah Persekutuan mengarahkan Felda membayar ganti rugi kepada 354 peneroka Felda Kemahang sebanyak RM 11 juta iaitu meningkat disebabkan faedah yang terkumpul dengan purata peneroka menerima RM 30,000.

Tuntutan

1. Pihak Polis mesti menyiasat dan mendakwa Felda atas tuduhan penipuan berdasarkan peruntukan undang-undang yang sedia ada.

2. Pihak Polis mesti menyiasat adakah amalan penipuan tersebut masih berjalan sehingga hari ini.

3. Pihak Polis mesti menyiasat adakah penipuan dilakukan oleh induvidu dalam Felda atau ianya perancangan pengurusan Felda kerana terdapat 70 kilang kelapa sawit Felda seluruh negara.

4. Pihak Polis mesti menyiasat, wang RM11 juta untuk membayar gantirugi kepada 354 orang peneroka Felda Kemahang 3 menggunakan wang mana.

Keputusan Mahkamah Persekutuan memberi implikasi yang sangat besar kepada kehidupan 112,635 orang peneroka seluruh negara. Ketika ini ada satu lagi kes yang sama telah difailkan oleh lebih 600 orang peneroka Felda Gugusan Maokil, Labis Johor dengan tuntutan lebih daripada RM 70 juta di MAhkamah Tinggi Johor Bharu.

Sebarang penipuan , penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa telah mencalar reputasi Felda sebagai Agensi pembangunan tanah terbesar di dunia yang diterajui sendiri oleh Perdana Menteri. Ianya bukan sahaja menjejaskan kepercayaan rakyat ,tetapi mendatangkan kerugian besar kepada pendapatan peneroka.

Laporan dibuat kepada lima orang penama diatas kerana merekalah yang bertanggungjawap sepenuhnya terhadap dasar dan perjalanan Felda serta kaitan dengan aduan yang dibangkitkan.

Saya mendesak laporan ini disiasat dan tindakkan segera dapat dilakukan.

Tamat.

Laporan ini telah ditulis oleh Sdr Mazlan Aliman dan telah menjadi laporan polis yang juga telah dilaporkan oleh peneroka lain yang hadir dan ini telah menyebabkan kesesakan dalam balai polis di Kuantan. Laporan lain juga ada yang dilaporkan oleh peneroka dari Jengka 4 dimana ada penipuan tentang primium insuran yang terpaksa dibayar oleh peneroka sebanyak RM24 sebulan dan dipotong dari hasil pendapatan peneroka. Ini satu lagi penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh pengurus Felda berkenaan yang memaksa peneroka membayar primium insuran tersebut tanpa persetujuan peneroka dan peneroka sendiri tidak tahu apakah bentu insuran tersebut. maklumat yang diterima menyatakan bahawa yang menjual insuran tersebut adalah isteri kepada pengurus Felda tersebut.

Sumber/Link

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...